شنبه 26 دی 1394 دانشگاه پیام نور در جمع 20 دانشگاه برتر کشور درحوزه علوم انسانی قرار گرفت
بنا بر اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور ، بنا بر اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) دانشگاه پیام نور با دارا بودن سهم 13/2 در صدی از کل مقالات علوم انسانی و تعداد 2114 مقاله و با کسب رتبه 11 در کمیت تولید علم در بین بیست دانشگاه برتر کشور در رشته علوم انسانی قرار گرفت.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این خصوص خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های تعیین میزان اثرگذاری کمیت علم تولید شده، متوسط تعداد استنادهای صورت گرفته به ازاء هر مقاله است. در این روش تعداد استنادهای دریافت شده در یک دانشگاه بر تعداد مقالات همان دانشگاه تقسیم می شود و براین اساس مشخص می شود که به ازاء هر مقاله تولید شده به طور متوسط چه میزان استناد دریافت شده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: بهترین روش برای محاسبه میزان اثرگذاری پژوهش ها هنجاری سازی (نرمال سازی) استنادها است که در این روش استنادها بر حسب سال و رشته موضوعی که پژوهش در آن منتشر شده است یکدست می شوند، زیرا تعداد استنادها بر اثر گذر زمان افزایش می یابد.
وی افزود: همچنین اندازه رشته های مختلف از لحاظ تعداد پژوهشگران و نشریاتی که منتشر می کنند با یکدیگر متفاوت است و این دو عامل باعث تفاوت در تعداد استنادهای دریافتی می شود و قبل از مقایسه هنجاری سازی مقایسه را علمی می سازد.
دهقانی گفت: شانس دریافت استناد پژوهش هایی که به زبان فارسی و تنها در سطح ملی منتشر می شوند کمتر از آنهایی است که به زبان انگلیسی و در سطح بین المللی منتشر می شوند، زیرا اندازه جامعه علمی که به صورت بالقوه می توانند به آنها استناد دهند متفاوت است. اما، این عامل مانع از آن نیست که افزایش تعداد استنادها را نادیده گیریم و فرهنگ استناد را فراموش کنیم چراکه استناد به مفهوم استفاده است و پژوهشی که مورد استفاده قرار نگیرد بی اثر است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) عنوان کرد: در تمام کشورهای دنیا میزان گستردگی جامعه علمی منطبق با زبان مجله و سطح انتشار مجله اعم از ملی یا بین المللی از عوامل مهمی هستند که بر تعداد استنادهای دریافتی مقالات تاثیر می گذارند. باید خاطر نشان ساخت که تعداد استنادها به مقالات حوزه علوم انسانی در سطح بین المللی نیز کمتر از بسیاری از حوزه های علمی دیگر است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر