دوشنبه 18 فروردین 1393 دکتر عبد الکریم قریب کوزه در راه چشمه باید بشکند

دکتر عبد الکریم قریب

کوزه در راه چشمه باید بشکند

در یازدهمین سالگرد پدر علم زمین شناسی مرحوم عبد الکریم  یاد و  خاطره او را زنده می کنیم و به خانواده ی این مرد  بزرگ که مایه افنخار همه آشتیانی ها است ابراز همدردی می کنیم در مصاحبه ای با فرزند این مرحوم از صفات رفتاری و خصایص دکتر اینگونه شنیدیم .

مهندس فرهاد قریب فرزند ایشان  در ابتدا  از صفات رفتاری و خصایص  پدرش اینگونه بیان کرد : دکتر قریب براستی به علم زمین‌شناسی علاقه‌مند بود و تا سن 91 سالگی به مدت بیش از 70 سال در این رشته مشغول تحصیل و تدریس و مطالعه بود.

وی افزود: دکتر قریب فعالیت قابل توجهی در حوزه بازدیدهای علمی زمین‌شناسی داشت و این روند را تا پایان عمر ادامه داد. وی همواره در پاسخ به این سوال اساتید که آیا با وجود کهولت سن این رفت و آمدها برای شما خطری به دنبال ندارد می‌گفت: کوزه باید در راه چشمه شکسته شود.

قریب اضافه کرد: دکتر همواره می‌گفت وسعت مملکت ما پنج برابر ژاپن است و هر دو کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند ولی تعداد کارشناسان و متخصصین زلزله در ژاپن پنج برابر کارشناسان ماست و مشاهده شده است که تعداد تلفات و خسارات یک زلزله هشت ریشتری در ژاپن در حداقل ممکن قرار دارد ولی کشور ما با وقوع یک زلزله شش ریشتری با تلفات و خسارات بسیار زیاد جانی و مالی روبرو می‌شود.

فرزند دکتر قریب دغدغه این استاد بزرگ را تربیت نیروی متخصص در گرایش‌های مختلف زمین‌شناسی عنوان کرد و گفت: به عقیده وی با توجه به وسعت ایران باید در حوزه تربیت متخصصان در این علم جهش بزرگی داشته باشیم و کمبودهای موجود را برطرف کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر